Η τοπική αυτοδιοίκηση έχει χρέος να αφουγκράζεται τις διεκδικήσεις και τα οράματα των εφήβων, αν θέλει να συμβάλλει στη δημιουργία ενός ελκυστικού περιβάλλοντος που θα τους παροτρύνει να δημιουργούν, που θα χωράει τα όνειρά τους, που θα τους κρατήσει στον τόπο τους και όταν ενηλικιωθούν. Κάθε κοινωνία που σέβεται τον εαυτό της ιεραρχεί και βάζει προτεραιότητες που ξεκινούν από τις σχολικές υποδομές και τα μέσα που τις συμπληρώνουν, συνεχίζονται με τη δημιουργία/διαμόρφωση υπαίθριων ή στεγασμένων χώρων που δίνουν έδαφος στους νέους ανθρώπους να αναπτύξουν δραστηριότητα, να ανακαλύψουν και να διευρύνουν τα ενδιαφέροντα και τους ορίζοντές τους. Οι κοινωνίες που θέλουν να έχουν προοπτική και μέλλον, οφείλουν να επιλύουν κάθε πρόβλημα που θα μπορούσε να ανακόψει την ορμή των νέων ανθρώπων τους, πρέπει να εξαλείψουν τα εμπόδια που θα τους στερούσε δυνατότητες και ευκαιρίες.
Για μας, η Παιδεία των ανήλικων αλλά και ενήλικων πολιτών δεν περιορίζεται στα δημόσια σχολεία. Θεωρούμε ότι ο Δήμος οφείλει να χρησιμοποιεί όλα τα διαθέσιμα εργαλεία, από τη δημοτική τηλεόραση και τους ανοιχτούς δημόσιους χώρους, μέχρι τις κτιριακές υποδομές του, οι οποίες, συχνά, ρημάζουν αναξιοποίητες. Θεωρούμε ότι ο Δήμος έχει τη δυνατότητα και πρέπει να εμπλακεί στην εκπαίδευση των πολιτών, για την προαγωγή του πολιτισμού, του αθλητισμού, του εθελοντισμού. Θεωρούμε ότι ο δήμος πρέπει να επιβραβεύει τις καλές πρακτικές που εφαρμόζουν στις μικρές τους κοινότητες ομάδες πολιτών, ειδικά μαθητές κια φοιτητές.
Έχοντας αυτά ως βασικές αρχές, προτείνουμε:
-Εκλογή αντιπροσώπων των μαθητικών και φοιτητικών συμβουλίων, οι οποίοι θα συγκροτήσουν ένα σώμα δημοτικού συμβουλίου εφήβων/νέων. Το συγκεκριμένο σώμα θα συνεδριάζει σε τακτά χρονικά διαστήματα, παρουσία του δημάρχου, με ατζέντα θεμάτων και προτάσεων που οι ίδιοι οι αντιπρόσωποι θα διαμοφώνουν, μεταφέροντας τα ζητήματα που τα συμβούλιά τους αναδεικνύουν.
-Επαναλειτουργία των ΚΔΒΜ, για την επιμόρφωση ενηλίκων σε τομείς όπως η αμπελουργία, η μελισσοκομία, η ραπτική, οι ξένες γλώσσες και η πληροφορική, με προοπτική διεύρυνσης των γνωστικών αντικειμένων που μπορεί να παρέχουν οι δομές δια βίου μάθησης.
-Σύσταση Κοινωνικού Φροντιστηρίου για μαθητές οικονομικά αδύναμων οικογενειών, για τη στελέχωση του οποίου θα προσκληθούν να συνδράμουν εθελοντές εκπαιδευτικοί. Παράλληλα θα αναζητηθούν χορηγίες επιχειρήσεων, που θα υποστηρίξουν το εγχείρημα. Κίνητρο για τους εκπαιδευτικούς θα αποτελεί η χορήγηση βεβαίωσης παροχής εθελοντικής υπηρεσίας, για τον εμπλουτισμό του βιογραφικού τους, ενώ στις επιχειρήσεις θα μπορεί να προσφέρεται πακέτο δωρεάν προβολής από τα δημοτικά μέσα ενημέρωσης.
-Δημιουργία εκπαιδευτικού-αθλητικού πάρκου με εγκατάσταση επιδαπέδιων εκπαιδευτικών παιχνιδιών, αθλητικών οργάνων , καθώς και ανοιχτού εργαστηρίου θετικών επιστημών και τεχνολογίας, αλλά και βιωματικής εκπαίδευσης σε περιβαλλοντικά και άλλα θέματα. Πρύτυπο ενός τέτοιου θεματικού πάρκου λειτουργεί στη Θράκη και συγκεκριμένα στην Ξάνθη.
-”Υιοθεσία” κοινόχρηστων χώρων από ομάδες εθελοντών μαθητών ή από σχολεία, που θα συμμετέχουν στον καθαρισμό, στη φροντίδα και στον καλλωπισμό του “υιοθετημένου” χώρου.
-Διοργάνωση εκθέσεων-εκδηλώσεων για την παρουσίαση ατομικών ή ομαδικών μαθητικών εργασιών ζωγραφικής, κατασκευών, μουσικής, θεάτρου κ. α. Προτείνουμε, παράλληλα, τη διοργάνωση διασυνοριακής μαθητικής συνάντησης, με τη συμμετοχή σχολείων από γειτονικές πόλεις της Βουλγαρίας και της Τουρκίας, η οποία θα μπορούσε να ενταχθεί στο πρόγραμμα του φεστιβάλ του “Άρδα”.
-Μείωση διδάκτρων στις εκπαιδευτικές δομές του δήμου και μέριμνα ελεύθερης πρόσβασης σε μαθητές οικονομικά αδύναμων οικογενειών που δεν είναι σε θέση να εξασφαλίσουν στα παιδιά τους εξωσχολικές δραστηριότητες.
-Δημιουργία κλειστού χώρου στο κέντρο της πόλης, ικανού να φιλοξενήσει μαθητικές δραστηριότητες και εκδηλώσεις.
– Πλήρη ανακαίνιση και εκσυγχρονισμό της δημοτικής βιβλιοθήκης, με διαμόρφωση παιδικού/εφηβικού τμήματος, που θα προσελκύει τους νεαρούς αναγνώστες. Δημιουργία αναγνωστηρίου και χώρου παρουσιάσεων βιβλίου. Διαχωρισμό της δημοτικής βιβλιοθήκης από τη Βιβλιοθήκη του Φιλεκπαιδευτικού Συλλόγου Αδριανουπόλεως.
-Η Δημοτική τηλεόραση καταγράφει και προβάλει μουσικές εκδηλώσεις, θεατρικές παραστάσεις , αθλητικές εκδηλώσεις των μαθητών, καθώς και τους εκτός πόλης αγώνες των τοπικών μας ομάδων βόλεϋ, ποδοσφαίρου, μπάσκετ, στίβου, κολύμβησης κ.λ.π. με τη συνεργασία μελών και συνοδών των ομάδων.
Πολιτισμός – αθλητισμός
Τουλάχιστον αξιοσημείωτο είναι το μωσαϊκό που διαμορφώνουν στην ευρύτερη περιοχή του δήμου Ορεστιάδας οι διαφορετικές καταγωγές του πληθυσμού που απαρτίζουν τη σύνθεση της τοπικής κοινωνίας. Χωριά που κυρίως κατοικούνται από απογόνους προσφύγων, με πληθώρα εθίμων και δράσεων που συνθέτουν μια πολύ πλούσια πολιτιστική και λαογραφική κληρονομιά.
Και παρότι η κληρονομιά αυτή έχει γίνει ακόμα και αντικείμενο έρευνας αλλά και υψηλής αναγνώρισης από ιδρύματα και φορείς που καταγράφουν την τοπική λαογραφία, δεν έχει αξιοποιηθεί με την ανάλογη βαρύτητα από τον δήμο.
Η απουσία προγραμματισμού στην οργάνωση των εκδηλώσεων που κάθε χρόνο παρουσιάζουν οι κατά τόπους σύλλογοι, έχει ως αποτελέσμα να επικαλύπτει η μία την άλλη, αντί να αποτελέσουν ένα σύνολο που θα προβάλλεται ενιαία και το οποίο θα δώσει παράλληλα τη δυνατότητα να υπερβούν την περιορισμένη σήμερα, στενά τοπική απήχησή τους. Το ενιαίο αυτό σύνολο θα προσέδιδε αξία και στο φτωχό τουριστικό προϊόν του τόπου, το οποίο θα πρέπει να μελετηθεί εμπεριστατωμένα, για να καταστήσει τον δήμο Ορεστιάδας έναν ενδιαφέροντα προορισμό.
Ο δήμος οφείλει, σε μία τέτοια προσπάθεια αναδιοργάνωσης των πολιτιστικών εκδηλώσεων, να αντιμετωπίσει τους εμπλεκόμενους πολιτιστικούς συλλόγους και φορείς με ξεκάθαρους και ίσους όρους, χωρίς σκοπιμότητες και χωρίς διαχωρισμούς. Με τον ίδιο ξεκάθαρο και δίκαιο τρόπο θα πρέπει να κατανέμονται, άλλωστε, και οι οικονομικές ή υλικές παροχές που τους διαθέτει ο δήμος.
Σε ρόλο συντονιστή όλου αυτού του έργου θα μπορούσε να τεθεί η ΔΗΚΕΠΑΟ, ενώ ο σχεδιασμός θα πρέπει να αποκτήσει πιο διασυνοριακά χαρακτηριστικά, εκμεταλλευόμενος τη γειτνίαση του δήμου με χώρες που επίσης έχουν να παρουσιάσουν το δικό τους πολιτιστικό προϊόν. Τέτοιες πρωτοβουλίες θα ενίσχυαν επιπλέον και την τοπική οικονομία αλλά και το πνεύμα φιλίας και αλληλεγγύης που επιδιώκουμε να αναπτύξουμε με τους γειτονικούς λαούς.
Συμπληρωματικά, προτείνουμε τη συγκρότηση ενός φορέα στον οποίο θα έχουν λόγο και συμμετοχή όλοι οι τοπικοί πολιτιστικοί σύλλογοι που ασχολούνται με την παράδοση και τα έθιμα του τόπου. Ένα τέτοιο σχήμα, υπό τη σκέπη της ΔΗΚΕΠΑΟ, θα συνέβαλε καθοριστικά στη διαμόρφωση του ενιαίου προγράμματος δράσεων και εκδηλώσεων. Σε έναν τέτοιο οργανωμένο και αλληλοσυμπληρωματικό σχεδιασμό, σημεία αναφοράς, ως χώροι διεξαγωγής, θα πρέπει να γίνουν οι ανοιχτοί χώροι και τα υπαίθρια θέατρα που διαθέτει ο δήμος, όπως αυτά της Βύσσας και των Δικαίων.
Εξαιρετικά επείγων πλέον και ο επαναπροσδιορισμός του Φεστιβάλ του “Αρδα”, που με αποκλειστική ευθύνη της απερχόμενης δημοτικής αρχής και όσων εμπλέκονται στη διοργάνωσή του, έχει χάσει την ταυτότητα και τον χαρακτήρα του. Το πάλαι ποτέ “ποτάμι πολιτισμού” έχει μετατραπεί σε πίστα της…παραλιακής της Αθήνας και ευκαιρία για τις καλοκαιρινές“αρπαχτές” ονομάτων αμφιβόλου καλλιτεχνικής αξίας και αισθητικής.
Αθλητισμός
Η περιοχή του βορείου Έβρου και ειδικότερα της Ορεστιάδας παρουσιάσε τεράστια ακμή και δημιούργησε παράδοση στον αθλητισμό, κυρίως στο άθλημα της πετοσφαίρισης.
Σήμερα, με ευθύνη των διοικήσεων αλλά και εξαιτίας της εμπλοκής παραγόντων που “έπαιξαν” με ιδιοτέλεια και σκοπιμότητες στον χώρο του αθλητισμού της πόλης, η Ορεστιάδα βρίσκεται εκτός της επαγγελματικής κατηγορίας στο βόλεϊ και η εικόνα γενικότερα στο κομμάτι του αθλητισμού είναι κατακερματισμένη, εμποτισμένη με διχόνοιες και ανεύθυνες αντιπαλότητες.
Βέβαια, η παρελθούσα περίοδος ακμής άφησε στον δήμο Ορεστιάδας μία σπουδαία παρακαταθήκη σε υποδομές (τέσσερα κλειστά γήπεδα έτοιμα και ένα μισοτελειωμένο στα Δίκαια), την οποία σπάνια συναντά κάποιος σε άλλους δήμους του μεγέθους του δήμου Ορεστιάδας. Σημαντικός και ο αριθμός των ανοιχτών γηπέδων, αλλά και η λειτουργία του κολυμβητηρίου, το οποίο, ωστόσο, -και αυτό δεν πρέπει να διαφεύγει της προσοχής κανενός-, η δημοτική αρχή αντιμετώπισε με μεγάλη ανευθυνότητα, η οποία οδήγησε και στην τρίμηνη αναστολή λειτουργίας του, για υγειονομικούς λόγους, προκαλώτας δίκαια την καχυποψία και τον προβληματισμό των δημοτών.
Ο δήμος έχει ευθύνη να αξιοποιήσει το σύνολο όλων αυτών των αθλητικών εγκαταστάσεων, έχοντας στο επίκεντρο του σχεδιασμού του την προοπτική να καταστήσει την περιοχή τόπο διοργάνωσης μεγάλων αθλητικών γεγονότων, όχι μόνο εγχώριων αλλά και βαλκανικών, ευρωπαϊκών ή διεθνών, σε πολλές περιπτώσεις προβάλλοντας ως κύριο πλεονέκτημά του τη γεωγραφική του θέση.
Μία τέτοια προοπτική, βέβαια, προϋποθέτει τη συστηματική συντήρηση και τον εκσυγχρονισμό της υπάρχουσας αθλητικής υποδομής. Απαιτεί επίσης τη δημιουργία ενός κλίματος ομοψυχίας μεταξύ των αθλητικών συλλόγων, οι οποίοι θα πρέπει να αντιμετωπίζονται με ίσους όρους, χωρίς την παραμικρή υποψία διακρίσεων σε “εκλεκτούς” και μη.
Επιπλέον, η αθλητική υποδομή του δήμου μπορεί να συμπληρωθεί με την ανάπτυξη ενός αθλητικού κέντρου προετοιμασίας ομάδων της ευρύτερης περιοχής και με υπαίθρια όργανα γυμναστικής σε πάρκα και γήπεδα (κυρίως στο δημοτικό στάδιο).
Τρεις πρώτες προτάσεις για πολιτιστικές/αθλητικές διοργανώσεις:
Μαθητικών αθλητικών αγώνων και μουσικού φεστιβάλ στη λήξη κάθε σχολικής χρονιάς, με τη συμμετοχή όλων των σχολείων του βορείου Έβρου.
Αθλημάτων εξωτερικού χώρου (οutdoor sports) σε συνδυασμένες υδάτινες, παρόχθιες και χερσαίες “πίστες”, εντός του φυσικού πλούτου της περιοχής.
Γιορτή τσίπουρου, με παράλληλες δράσεις σεμιναρίων αμπελουργίας και οινοποιίας